Balkan Conference, Bitola 2019

5. Balkanskoj konferenciji snimatelja, koja se ove godine održala u Bitoli nazočio je i predstavnik Hrvatske udruge filmskih snimatelja, direktor fotografije i redatelj, tajnik HFS-a, Željko Sarić.Pored predstavnika snimateljskih udruga iz šire regije, konfeserciji su nazočili i Nigel Walters, B.S.C., bivši predsjednika IMAGO-a, inicijator pokretanja Balkan Conference, te sadašni predsjednik IMAGO-a, Paul Rene Roestad, FNF.

Eto u nastavku njegovog izvještaja sa skupa koji se poglavito bavio uvjetima rada na filmskom setu i autorskim pravima direktora fotografije.

Bitola, 18. rujna 2019. 

Međunarodni festival filmskih  snimatelja  „MANAKI BROTHERS“ prvi je i najstariji filmski festival posvećen stvaralaštvu naše profesije  širom svijeta. Započeo je 1979. na inicijativu jednog od glavnih osnivača – MFPA / Makedonskog udruženja filmskih profesionalaca. Također je suorganiziran s kinotekom Makedonije i gradom domaćinom Bitolom, utemeljenim u čast i nadahnut obilnim fotografskim / kinematografskim opusom braće MANAKI: Yanaki (1878-1954) i Miltona (1880-1964).

U okviru svog jubilarnog, 40-og izdanja ugostio je  i predstavnike strukovnih udruženja  regije pod nazivom  5. Balkanska konferencija snimatelja,   kako bi pod pokroviteljstvom Imago-a raspravili aktualne teme koje su vezane uz uvijete rada i ostvarivanja autorskih prava. Premda sam davne 2004. godine nazočio u španjolskom gradu Huelvi sastanku Imago-a koji je ovu tematiku  izložio  kao važnu za napredak naše struke, moj dojam je da se neki  značajniji pomaci nisu dogodili u proteklom vremenu. Vjerojatno je tome uzrok i sama struktura rada na dugometražnim filmovima čije  skraćenje prosječnog radnog vremena na manje od 12 sati dnevno 6 dana tjedno do današnjih dana je samo rijetko u praksi zaživjelo. Radi se naravno o porastu cijene produkcije.  Ovo područje uglavnom nije regulirano i uređeno je običajnim pravilima i uputama od strane producenta i redatelja,  kao i individualnim ugovorima.  Na sastanku su spomenuta Austrija i Francuska sa 10 satnim radnim vremenom i kao najbolji primjer su nordijske zemlje gdje su navedeni primjeri 8 satnog radnog vremena 5 dana tjedno. 

John Mathieson na Balkan Conference

Jedan od gostiju konferencije bio je i glasoviti britanski direktor fotografije, John Mathieson, OAL, B.S.C. (Gladiator, Hannibal, Man from U.N.C.L.E.), koji se u kratkom i gorljivom govoru osvrnuo na uvjete u kojima snimatelji rade, a koji nisu, barem iz njegovog iskustva, bitno drugačiji i na raskošno produciranim projektima.

Također je spomenut rad na reklamnim spotovima gdje su navedeni primjeri rada od  24 sata u kontinuitetu, za što su se svi prisutni snimatelji složili da uvelike smanjuje kvalitetu izvedbe i vizualne dosege finalnog djela. 

Druga tema oko koje se vodila dulja  rasprava bio  je vezan uz autorska prava i ugovore koji se sklapaju sa produkcijama. U tom pravcu bio je predstavljen i naš prilog ovoj temi koji smo na pripremnom sastanku Upravnog odbora HFS-a definirali  kao stanje  prisutno u domaćim produkcijama. . 

Na godišnjoj razini snimateljima se isplaćuje od strane Zampa dio doprinosa sakupljenog na bazi Blank tape-a.

Samo jedan filmski  producent isplaćuje tantijeme

Potpisom ugovora autor prenosi svoje autorsko  pravo na producenta.

Nema predstavnika ekipe.  Ne postoji  usvojeni  Poslovnik o radu ili Kolektivni ugovor koji se primjenjuje ( iako je isti potpisan 2003.godine i nije primijenjen)

 Broj dana snimanja u pravilu  je nedostatan za postizanje visoke kvalitete, te je sukladan nerijetko previše skromnom proračunu projekta.

Snimatelj je  plaćen  u “paketu” za  pretprodukciju snimanje i post.

Dnevnice (ako ih uopće ima) se isplaćuju kroz honorar o angažmanu

Na sličan način i ostali predstavnici  udruženja predstavili su stanje produkcije u domicilnim zemljama.  Upućen je poziv od svim sudionicima da svoje specifične probleme proizvodnje mogu preko matičnih udruženja definirati i proslijediti Imago-u čiji su čelni ljudi naglasili da snaga te institucije leži u velikom broju članova i  zemalja koju predstavlja Imago, a time mogući i utjecajni faktor promjena. 

Također je prihvaćen prijedlog da se sljedeća, 6. Balkanska konferencija snimatelja održi sljedeće godine u Ljubljani, a naredna 2021. Godine u Zagrebu. 

Odluku o  prihvaćanju domaćinstva u Zagrebu, naglasio sam, da će donijeti Upravni odbor naše udruge. 

Izvještaj pripremio,

Željko Sarić 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *