Redatelj Andrej Korovljev o predloženim izmjenama Zakona o autorskom i srodnim pravima

Foto: Marko Todorov / CROPIX

Inicijativi Hrvatske udruge filmskih snimatelja u sprečavanju nepravednog članka Nacrta Zakona o autorkom i srodnim pravima pridružio se i redatelj Andrej Korovljev. Njegovo otvoreno pismo prenosimo u cijelosti.

Drage i poštovane kolege,

u ovim teškim i začudnim vremenima koja više nalikuju na distopični film katastrofe nego na život, naše profesije našle su se u neshvatljivom i zabrinjavajućem položaju. Londonski sam filmski đak i još pamtim riječi Terry Gilliama na jednom od masterclass-eva kojeg je moj Westminsterski fakultet organizirao: “U procesu filmske produkcije nije samo jedna režija, već tri: režija, fotografija i montaža!” U ove riječi uvjerio sam se tijekom godina profesionalnog rada.

Spomenute autorske uloge u organskoj su simbiozi i nužno je da dišu zajedno kako bi dramski tekst dobio svoju dušu na filmskom platnu. Nespretno skovana sintagma “snimatelj” ne označava puki tehnički rad i rukovanje kamerom. Naprotiv, direktor fotografije ili cinematographer autorska i umjetnička je uloga čiji je zadatak odrediti i ustanoviti emotivni ton filmskog djela putem oka – osjetila na kojoj počiva sedma umjetnost. Ako bi povukli paralelu s onom likovnom, prema ovom prijedlogu zakona, naše drage kolege sveli bi na puke uramljivače slika čiji ram doprinosi samom umjetničkom ostvarenju, ali eto, autori nisu!? Cinematographer (namjerno koristim anglizam) je, ne samo redateljev autorski komplementarni partner već i najbolji prijatelj unutar kompliciranog procesa stvaranja filma.

Od kada sam (tek prije par dana?!) obaviješten o ovom presedanu koji se suprotstavlja harmoniji našeg kolektivnog posla uz vas sam, kako profesionalno tako i ljudski. Raditi razdor unutar filmske obitelji najmanje je što nam treba u ovim neizvjesnim i opasnim vremenima u kojoj se nalazi naša kinematografija.

Andrej Korovljev