Snimatelj (ni)je ko-autor audiovizualnog djela?

U doba pandemije Covid 19 virusom, dakle u vrijeme kada je kulturna scena posve zaustavljena i “kulturnjaci” smišljaju način kako preživjeti eto u javnoj raspravi Nacrta prijedloga Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima?! Da li je ovo baš pravi trenutak da se vodi javna rasprava o ovako značajnom Zakonu? 

Štoviše, članak 15, stavak 2 eliminira snimatelje iz pozicije koautora filmskog djela!

Ukoliko ova izmjena prođe, direktori fotografije će postati “autori doprinosa audiovizualnom djelu”. Treba li objašnjavati što to znači u financijskom smislu za snimatelje, kojima se ionako konstantno guraju ugovori u kojima svoja autorska prava prenose na producenta? Znači li to da je potpuno svejedno koji će snimatelj snimiti neko djelo jer je rezultat na kraju posve isti. Povijest filmske umjetnosti nam govori nešto sasvim drugo!

Kako slika govori više od riječi pogledajmo samo eksperimenta koji je pokrenuo Tony Costa, AIP portugalski direktor fotografije, ujedno i član upravnog odbora IMAGO-a, nastojeći ustvrditi i dokazati kako je snimateljska osobnost nedvojbeno presudna u završnom dojmu koje filmsko djelo ostavlja. Costin istraživački esej, “One Film Three Visions” je kratkometražni film, sastavljen od tri segmenta. U realizaciji ovih segmenata svi su članovi filmske ekipe bili isti (isti redatelj, asistent režije, scenograf, kostimograf, asistenti kamere, skript…), isti je scenarij i lokacija, samo je svaki segment snimio drugi direktor fotografije. Već iz trailera je razvidno kako je direktor fotografije nedvojbeno koautor filmskog djela i o njegovom vizualnom pristupu uvelike ovisi završni dojam filmske cjeline.teaser možete pogledati na ovoj poveznici https://vimeo.com/286086144

Također valja ukazati na nekoliko neprijepornih činjenica:

1) istraživanje IMAGO Autorship Comitee, u kojem su sudjelovale 43 nacionalne snimateljske udruge, dalo rezultat da se u 26 zemalja direktor fotografije smatra koautorom filmskog djela. 

2) Anketa o uvjetima rada, koju je proše godine provela Slovenska snimateljska udruga, ZFS, sadržavala je i pitanje “Da li je snimatelj u domicilnoj zemlji smatran koautorom filma”. Od 17 zemalja koje su se odazvale, u njih 11 se direktor fotografije smatra koautorom filmskog djela.

3) Ograničimo li se samo na geografsko područje Europe (ne nužno i Europske unije), a iz podataka koji su dostupni iz IMAGO i ZFS tablica, snimatelj nije koautor u slijedećim zemljama:  Austria, Belgija, Danska, Engleska, Francuska, Nizozemska, Italija, Portugal, Rumunjska i Island. Dakle njih 9, no valja napomenuti da su u tim zemljama prava “suradničkih” autora, pa i snimatelja, drukčije uređena, i to, da su oni financijski zaštićeni uređenim društvenim odnosima i uređenim pravnim sustavima u tim zemljama.

U slijedećim zemljama je smatran koautorom:  Bugarska, Hrvatska, Češka, Slovačka, Estonija, Grčka, Madžarska, Litva, Makedonija, Norveška, Poljska, Srbija, Slovenija, Španjolska, Švedska, Ukrajina, Bosna i Hercegovina i Njemačka. Dakle njih 18 – ergo duplo više.

4) Također nigdje nismo naišli na podatak da je u recentno vrijeme snimateljima oduzet status koautora filmskog djela!

Baš naprotiv, uveden je u Španjolskoj 2008. godine.

Zanimljivo je isto tako da u izradi ovog Nacrta, barem koliko smo uspjeli doznati, nije sudjelovao niti jedan snimatelj, što čitavu situaciju čini još intrigantnijom i nameće se pitanje kome je ovaj nacrt u interesu?

Još je začudnije što se odjedanput snimatelje izuzima iz pozicije ko-autora audiovizualnog djela, a ostaje skladatelj originalne glazbe, rame uz rame sa glavnim redateljem i scenaristom.

O ovoj situaciji ćemo izvijestiti najveću svjetsku snimateljsku asocijaciju, IMAGO, koja se već godinama bori za priznavanje koautorstva direktora fotografije  u svim udrugama koje okuplja.

Ova objava ujedno je javni poziv snimateljima i ostalim filmskim djelatnicima da promisle, angažiraju se i iskažu svoj stav na stranicama E savjetovanja.

Javno savjetovanje traje do 17. svibnja 2020. godine,

eto i poveznice
https://esavjetovanja.gov.hr/Econ/MainScreen?EntityId=13850&fbclid=IwAR1KfMvLlVMThYouc4aqepg12Ik0jNzzqQJk_VCm4NRN43b-td9Cq4nfDSo

Također pozivamo i ostale udruge filmskih djelatnika da podrže status snimatelja kao ko-autora filmskog djela.

Držimo se svi zajedno!
Upravni odbor Hrvatske udruge filmskih snimatelja
ilustracije preuzete iz prezentacije DR. CRISTINA BUSCH, pravne savjetnice IMAGO-a, održane u sklopu izvještaja IMAGO Autorship Comitee na godišnjoj skupštini u ožujku 2019. godine, u Beogradu