Žiri o dobitnicima nagrada “Nikola Tanhofer”

Eva KraljevićLijepo mi je s tobom, znaš

U ovogodišnjoj oštroj konkurenciji u kategoriji kratkometražnih filmskih formi svojim cjelovitim, beskompromisnim pristupom izdvojio se film snimateljice, ujedno i redateljice ovog djela, Eve Kraljević.

Emocionalnost cjeline, koja počiva na sugestivnoj kameri kao aktivnim sudionikom zbivanja, dala je malu prednost ovom filmu pred iznimno estetski dorađenim i likovno uzbudljivim filmovima Polenta, direktora fotografije Mirka Pivčevića i Belladonna, direktora fotografije Branka Linte.

Eva je intimnu priču dubokih i iskrenih emocija obogatila fotografijom koja promatra izbliza, ne nameće prisutnost. Esencijalna, deskriptivna, diskretna, bliska, nabijena emocijom i napetošću. Kreira  interes i vuče u priču, emociju.

Odlikuje je vješt izbor kutova kamere,  pokreta, mirovanja, oštrine, neoštrine, kompozicije kadra.

Svijetlo je primjereno, prirodno i dosljedno.

Zrelo djelo mlade i talentirane Eve Kraljević

Mario Sablić, h.f.s.Crno bijeli svijet

Mario Sablić

 

Na Natječaj za Nagradu Nikola Tanhofer prijavljene su tri serije, među kojima je žiri odlučio da Nagradu za 2015. godinu dodijeli Mariju Sabliću za snimateljski rad na TV seriji „Crno bijeli svijet“. Treba ovom prilikom spomenuti i uspješan, nekonvencionalni rad mladog direktora fotografije Damira Kudina u seriji „Nemoj nikom reći“, kao i kontinuirano visoku estetsku razinu druge sezone „Počivali u miru“, već nagrađenog  autora.

Ali vjerojatno ni jedna  televizijska serija dosad nije izazvala toliko komentara u javnosti kao „Crno bijeli svijet“. Uzignuta na razinu društvenog fenomena, u kojem je svatko sebi  uzeo  pravo osvrta na to blisko vrijeme 80-ih i „svoju“ istinu o njemu, umjetničke suradnike koji su oživjeli duh vremena  gurnula je u drugi plan. A upravo su scenografija i kostimografija savršeno objedinjene u  stiliziranoj, vrhunski  komponiranoj fotografiji Marija Sablića.

Kadrovi koji kao da dolaze iz tog vremena svojim kolorističkim tonalitetom vraćaju nas u doba Jadran filma i njegovog filmskog laboratorija, uz prevladavanje tercijarnih  nijansi kao obilježja jednog filmskog razdoblja.

Takav pristup, koji je ujedno i hommage jednoj  instituciji,  svojim promišljenim, likovno dojmljivim kompozicijama osebujne stilizacije te oblikovanjem atmosfere jednog razdoblja iskazuje rad rafiniranog autora.  To posebno dolazi do izražaja u interijerima, gdje svijetlom i toplom tonskom skalom  likovima gradi karaktere, poštujući najviše standarde snimateljske profesije.

I upravo zbog snimateljskog postignuća  ova TV  serija ostavlja dojam visoke produkcijske i za hrvatske prilike  profesionalne razine,  koju smo do sada vidjeli samo u seriji „Počivali u miru“, istog direktora fotografije.

Branko Linta, h.f.s.Kosac

Branko Linta

U ovogodišnjoj konkurenciji u kategoriji dugometražnog filma izdvojili smo rad direktora fotografije Branka Linte, h.f.s. na filmu Kosac.

Lintina fotografije imponira visokom estetiziranošću koja nije rezultat snimateljske težnje za samoisticanjem, već je sastavnica filmske cjeline te se naposlijetku  pokazuje vrlo svrhovitom i dramaturški učinkovitom.

Upečatljive igre svjetla i sjene i dojmljive likovne kompozicije potenciraju hladnoću svijeta kojim dominira tama, a unutar kojeg izgubljeni tumaraju protagonisti, svjesni bezizlaznosti svoje situacije, odrednice u Lintinog snimateljskog stila. Snimateljevo majstorstvo ponajviše dolazi do izražaja u kadriranju. Njegove su kompozicije čiste i odmjerene, i potenciraju osjećaj usamljenosti koji je sastavnicom baš svakog protagonista.

Potreba da svojim radom upotpuni i podigne na viši estetski nivo fabulu ocrtavaju Lintu kao zrelog filmskog autora, tehnički besprijekornog i vještog u kreiranju filmske fotografije istodobno likovno efektne i gotovo savršeno u skladu sa potrebama filma.