5. Balkanskoj konferenciji snimatelja, koja se ove godine održala u Bitoli nazočio je i predstavnik Hrvatske udruge filmskih snimatelja, direktor fotografije i redatelj, tajnik HFS-a, Željko Sarić.Pored predstavnika snimateljskih udruga iz šire regije, konfeserciji su nazočili i Nigel Walters, B.S.C., bivši predsjednika IMAGO-a, inicijator pokretanja Balkan Conference, te sadašni predsjednik IMAGO-a, Paul Rene Roestad, FNF.
Eto u nastavku njegovog izvještaja sa skupa koji se poglavito bavio uvjetima rada na filmskom setu i autorskim pravima direktora fotografije.
Bitola, 18. rujna 2019.
Međunarodni festival filmskih snimatelja „MANAKI BROTHERS“ prvi je i najstariji filmski festival posvećen stvaralaštvu naše profesije širom svijeta. Započeo je 1979. na inicijativu jednog od glavnih osnivača – MFPA / Makedonskog udruženja filmskih profesionalaca. Također je suorganiziran s kinotekom Makedonije i gradom domaćinom Bitolom, utemeljenim u čast i nadahnut obilnim fotografskim / kinematografskim opusom braće MANAKI: Yanaki (1878-1954) i Miltona (1880-1964).
U okviru svog jubilarnog, 40-og izdanja ugostio je i predstavnike strukovnih udruženja regije pod nazivom 5. Balkanska konferencija snimatelja, kako bi pod pokroviteljstvom Imago-a raspravili aktualne teme koje su vezane uz uvijete rada i ostvarivanja autorskih prava. Premda sam davne 2004. godine nazočio u španjolskom gradu Huelvi sastanku Imago-a koji je ovu tematiku izložio kao važnu za napredak naše struke, moj dojam je da se neki značajniji pomaci nisu dogodili u proteklom vremenu. Vjerojatno je tome uzrok i sama struktura rada na dugometražnim filmovima čije skraćenje prosječnog radnog vremena na manje od 12 sati dnevno 6 dana tjedno do današnjih dana je samo rijetko u praksi zaživjelo. Radi se naravno o porastu cijene produkcije. Ovo područje uglavnom nije regulirano i uređeno je običajnim pravilima i uputama od strane producenta i redatelja, kao i individualnim ugovorima. Na sastanku su spomenuta Austrija i Francuska sa 10 satnim radnim vremenom i kao najbolji primjer su nordijske zemlje gdje su navedeni primjeri 8 satnog radnog vremena 5 dana tjedno.
John Mathieson na Balkan Conference
Jedan od gostiju konferencije bio je i glasoviti britanski direktor fotografije, John Mathieson, OAL, B.S.C. (Gladiator, Hannibal, Man from U.N.C.L.E.), koji se u kratkom i gorljivom govoru osvrnuo na uvjete u kojima snimatelji rade, a koji nisu, barem iz njegovog iskustva, bitno drugačiji i na raskošno produciranim projektima.
Također je spomenut rad na reklamnim spotovima gdje su navedeni primjeri rada od 24 sata u kontinuitetu, za što su se svi prisutni snimatelji složili da uvelike smanjuje kvalitetu izvedbe i vizualne dosege finalnog djela.
Druga tema oko koje se vodila dulja rasprava bio je vezan uz autorska prava i ugovore koji se sklapaju sa produkcijama. U tom pravcu bio je predstavljen i naš prilog ovoj temi koji smo na pripremnom sastanku Upravnog odbora HFS-a definirali kao stanje prisutno u domaćim produkcijama. .
Na godišnjoj razini snimateljima se isplaćuje od strane Zampa dio doprinosa sakupljenog na bazi Blank tape-a.
Samo jedan filmski producent isplaćuje tantijeme
Potpisom ugovora autor prenosi svoje autorsko pravo na producenta.
Nema predstavnika ekipe. Ne postoji usvojeni Poslovnik o radu ili Kolektivni ugovor koji se primjenjuje ( iako je isti potpisan 2003.godine i nije primijenjen)
Broj dana snimanja u pravilu je nedostatan za postizanje visoke kvalitete, te je sukladan nerijetko previše skromnom proračunu projekta.
Snimatelj je plaćen u “paketu” za pretprodukciju snimanje i post.
Dnevnice (ako ih uopće ima) se isplaćuju kroz honorar o angažmanu
Na sličan način i ostali predstavnici udruženja predstavili su stanje produkcije u domicilnim zemljama. Upućen je poziv od svim sudionicima da svoje specifične probleme proizvodnje mogu preko matičnih udruženja definirati i proslijediti Imago-u čiji su čelni ljudi naglasili da snaga te institucije leži u velikom broju članova i zemalja koju predstavlja Imago, a time mogući i utjecajni faktor promjena.
Također je prihvaćen prijedlog da se sljedeća, 6. Balkanska konferencija snimatelja održi sljedeće godine u Ljubljani, a naredna 2021. Godine u Zagrebu.
Odluku o prihvaćanju domaćinstva u Zagrebu, naglasio sam, da će donijeti Upravni odbor naše udruge.
Izvještaj pripremio,
Željko Sarić