Uvijek duhovit, Predrag Ličina slikovito opisuje odnos snimatelja i redatelja. Hvala Peđa!
Poštovani kolegice, kolege, drugarice, drugovi, sestre i braćo!
Bit ću kratak, jasan i jezgrovit.
Neki dan zove me kolega redatelj i pita jesi čuo za novi prijedlog Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima i pojasni mi (budući mi zakoni nisu jača strana) kako je netko došao na nevjerojatno lošu ideju da se iz glavnog autorskog tima audiovizualnog djela izbace direktori i direktorice fotografije. Prvo što pomislim je – da li je autor Zakona normalan i ima li dodira sa stvarnim životom (koji inače prezirem)?! To je otprilike kao da iz autorstva, u slučaju stripa,izbacite crtača.
Ako je netko, osim redatelja, s onu stranu kamere autor, onda je to direktor fotografije, redateljeva desna ruka i osoba bez kojeg niti jedan redatelj ne funkcionira. Kad smo već kod autora, koristim ovu priliku da naglasim da su autori i montažer/ke, i scenograf/kinje, i kostimograf/kinje, i masker/ke, odnosno svi ostali koji zajedno s redateljem stvaraju film. Evo, ako bi netko želio napraviti robota kojeg bi programirao da zamijeni sve ljudske autore iza kamere, probajte ga napraviti bez direktora fotografije i bit ćete šokirani koliko će film ispasti loš, negledljiv i užasan.
Pretpostavljam da je ovaj Zakon smišljao netko tko nema veze o tome kako funkcionira snimanje filma, serije, dokumentarca ili reklame, pa ću biti slobodan navesti nekoliko primjera odnosa redatelja i njegove desne ruke u vidu tri kratke dijaloške scene u kojima ću plastično opisati koliko je direktor fotografije (DF) redatelju (R) ne samo bitan faktor u vizualnom aspektu, nego i pomoć u radu s glumcima.
SCENA 1
R: Snimio bi sad nju u krupnom planu. Hoćemo?
DF: Ne još.
R: Zašto?
DF: Šminka joj se razmazala. Moramo to popraviti.
R: Vid’ stvarno.
DF: Šminkaaaa!!!!
R: Hvala ti desna ruko.
SCENA 2
R: Snimio bi njega kako hoda iz gornjeg rakursa.
DF: Zašto pobogu?
R: Pa je l’ ti ne izgleda super ova trava dolje?
DF: Pa je l’ nam bitnija ta trava dolje ili njegov izraz lica?
R: Pa njegov izraz lica.
DF: I onda?
R: Onda ćemo njega iz razine… Hvala ti desna ruko.
SCENA 3
R: Kad ona čuje na telefon tko je ubojica, kamera vozi nazad od njenog krupnog plana do
srednjeg.
DF: Je l’ nije bolje obrnuto? Od srednjeg plana do krupnog?
R: ?
DF: Bolje ćemo vidjeti šok na njezinom licu ako joj se kamera približava, nego ako se udaljava od nje.
R: Istina… Hvala ti desna ruko.
U prilogu šaljem fotografiju kao dokaz o tome da je direktor fotografije redateljeva desna ruka. (Ivan Zadro i ja)
Predrag Ličina, profesionalni redatelj i scenarist, književnik i snimatelj amater.