Velik budžet = dobar film?

 

ilustracija prenesena sa portala ymcinema.com

Koleracija između filmskog proračuna i kvalitete djela nerijetko je predmetom rasprave ovdašnjih filmaša. Nije to teško shvatiti kada u nas, gotovo u pravilu, broj snimajućih dana i računalno izrađenih efekata izravno ovise o budžetu filma. No, zaboravimo li na trenutak uvjete u kojima funkcionira hrvatska kinematografija (poglavito se misli na proračunsku nedostatnost) i bacimo li pogled na filmove nominirane za Oscara u kategoriji Najbolji film, s lakoćom ćemo utvrditi da velik novac nije uvjet za proizvodnju intrigantnog filmskog djela. Primjer filma “Parazit”, dobitnika Oscara u nekoliko kategorija, govori dovoljno. Naime, film  Bong Joon Ho-a je imao uvjerljivo najmanji budžet od svih filmova nominiranih za Oscara, a ujedno je imao respektabilan broj snimajućih dana (154) i impresivan broj vizualnih efekata (450).

U istu kategoriju, relativno skromno financiranih filmova (dakako ne u poredbi sa ovdašnjim budžetima) pripada još nekoliko nominiranih filmova: “JoJo Rabbit” (14 milijuna dolara) i “Marriage Story” (18,6 milijuna dolara, a uzmemo li kao granicu iznos od 90 milijuna dolara (koji su s lakoćom dosegnuli ili debelo premašili projekti redateljskih “teškaša” poput Quentina Tarantina, Sama Mendesa, Jamesa Mangolda i Martina Scorsesea) u ovu “niskobudžetnu” kategoriju spadaju i filmovi “Little Woman” i “Joker”.

I na ovoj razini “Parazit” ostaje najimpresivnijim djelom jer je na skromnom budžetu osigurao veliku filmsku ekipu (346 filmskih profesionalaca), respektabilan broj snimajućih (154) i posprodukcijskih dana (182).

Možemo li iz ovoga izvući formulu uspjeha za hrvatsku kinematografiju? Teško! Sve dok su naši budžeti najčešće debelo ispod milijun EUR, hrvatski filmaši će se morati snalaziti u okvirima tridesetak snimajućih dana, što vrlo često ne omogućava niti profesionalnu izvedbu (računalne specijalne efekte u tom smislu je bolje niti ne spominjati), pa ukupni dojam može biti povoljan samo u slučajevima projekata koji već u fazi pisanja scenarija na umu imaju budžet koji će im eventualno biti na raspolaganju.

U suprotnom uvjek ostajemo na nivou “dobrih namjera”, a kao što znamo, njima je popločan put do….