Sjajna analiza studentice produkcije Aleksandre Giljević

Briljantano opservacijsko pismo podrške studentice produkcije na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, Aleksandre Giiljević! Mlada kolegica, tek na pragu profesionalne karijere izvanredno uočava posljedice donošenja ovakvih izmjena Zakona o autorskom i srodnim pravima po hrvatsku kinematografiju u cjelini. Iznimno smo ponosni što i mlade generacije filmaša prepoznaju problem i javno se izjašnjavaju protiv. Možda ima nade. Hvala i čestitamo Aleksandra!

“Jedan od termina koji trenutno stalno čujemo u medijskom prostoru je solidarnost. U kontekstu pandemije koja je zahvatila cijeli svijet pa tako i Hrvatsku, korištenje dotičnog izraza je i više nego dobrodošlo – ali s ciljem da zaživi u praksi, a ne da ostane mrtvo slovo papiru ili prazna fraza medijskih izvještaja. Iako sam još uvijek studentica diplomskog studija Produkcije na Akademiji u Zagrebu te nemam vlastitu produkcijsku kuću ili zadovoljavajući kredibilitet producentice, smatram se dijelom audiovizualne struke i u jednu ruku pozvanom da podržim sve snimatelje, odnosno glavne snimatelje ili direktore fotografije u ovoj borbi za održavanje pozicije ko-autorstva u Zakonu o autorskom i srodnim pravima. Refleksijom na svoja dosadašnja iskustva vezana za cjelokupni proces proizvodnje filma (pri tome govorim o fazama pripreme, predprodukcije, produkcije, postprodukcije pa na kraju plasmana i promocije) te nadilaženjem taštine pozicije producenta u AV industriji, osobno, kao producentica u nastajanju, ne mogu zamisliti proces pripreme, pogotovo proizvodnje bez jednog sinergijskog djelovanja redatelja i glavnog snimatelja. Glavni snimatelj, osim što filmu daje vizualnu prepoznatljivost, pomaže redatelju, gotovo u „intimnom“ smislu, u provedbi ideje do finalnog produkta – kadra, scene pa tako i cijelog filma Pismo podrške snimateljima nije ponižavanje ostalih struka, kao što je redatelj Antonio Nuić rekao na Zoom konferenciji, izjavivši da su snimatelji „nezadovoljni s ovom situacijom, ali se nitko ne buni što montažeri nisu koautori“ – njegovu izjavu doživljavam kao (ne)spretan pokušaj zaobilaženja suštine pitanja i banalizacije ovog problema. Osobnog sam stava da je film nalik na stroj prepun malih kotačića čije sinergijsko okretanje može proizvesti ono najbolje – najbolje za 7. umjetnost i za društvo željno te umjetnosti.. Osim različitih taština kojima je glavni cilj odgovoriti na pitanje Who’s the boss, vjerojatno postoji i financijska dimenzija prijedloga novog Zakona; ZAMP, HDFR i drugi zasigurno će osigurati i povećati razinu privilegija i naknada u odnosu na prijašnje stanje. Zakon bi trebao štiti i služiti svakoga pod jednakim uvjetima, a ne biti izrazom partikularnih interesa odabranih. Ovim pismom se ne želi umanjiti vrijednost drugih struka – montaže, glazbe, kostimografije i sl. – naprotiv, smatram da je na pojedinačnim inicijativama i strukovnim udrugama krajnje vrijeme za preuzimanje inicijative da se iskažu mišljenja i raspravi postojeći prijedlog putem esavjetovanja.

Zanima me mišljenje produkcije, kako oni doživljavaju najuže suradnike filma, istovremeno se i sami suočavajući s percepcijom pozicije producenata u AV industriji kao pukih suradnika na filmu. Zanima me i kako redatelji/ice zamišljaju svoje buduće suradnje s glavnim snimateljima – hoće li se njihovi (ne)kadašnji najuži suradnici osjećati nedovoljno cijenjenima, hoće li se doživljavati kao puki tehnički servis čiji je doprinos (poznavanjem objektiva, rakursa, žarnih duljina i ostalih tehničkih elemenata) reduciran na ne-umjetničko i ne-autorsko baratanje kamerom.

Solidarnost, empatija? Ili partikularni financijski interesi prije svega? Možda je doista nemoguće, u kapitalističkom sustavu u kojem smo poput automata koji slijepo funkcioniraju prema zakonima tržišta, očekivati da filmska industrija pokaže svoje bolje lice. Pišem ovo pismo u nadi da ipak nije tako, i da je svatko još uvijek dovoljno slobodan da donese odluku prema vlastitoj savjesti, a ne prema diktatima „trećih strana“.

Na kraju, šokantna mi je činjenica da su tijekom Zoom sastanka, koji je bio dostupan za praćenje uživo, u organizaciji Roberta Zubera, nakon iznošenja prijedloga redukcije dosadašnjeg statusa ko-autora, većina kolega snimatelja, članova aktivnih matičnih strukovnih udruga, bili zapanjeni ovom odlukom govoreći, što ne uzimam kao upitno, da im je ovo prvi glas i da njihove strukovne udruge nisu bile pozvane niti se imale prilike uključiti u djelovanje dotične radne skupine. Nadam se da će HRUP, HFS, HDFD i druge udruge stati uz svoje kolege i da će se znati adekvatno suprotstaviti ovom štetnom prijedlogu koji pogađa ne samo glavne snimatelje nego i temelje i tradiciju AV industrije. Redatelji ovim prijedlogom, kao da žele odrezati granu na kojoj sjede. Ja ne želim živjeti u svijetu u kojem će se glavni snimatelj na projektima koji su financirani iz državnog proračuna, a koje je moja produkcijska kuća osigurala putem javnog poziva, osjećati da njihov rad i doprinos nije dovoljan da bi zaslužili funkciju ko-autora već da se trude doprinositi projektu, u okvirima koje im Zakon pa tako i filmska struka dozvoljava. Podsjećam da je javna rasprava Zakona otvorena do 17. svibnja 2020.

Aleksandra Giiljević